A jövő legnépszerűbb fizetési módjai a magyar e-kereskedelemben a rexdigital.hu webáruház példáján

Glóner Márk (2017) A jövő legnépszerűbb fizetési módjai a magyar e-kereskedelemben a rexdigital.hu webáruház példáján. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of 1SZAKDOLGOZAT_Glóner_Márk_2017_Online.pdf]
Előnézet
PDF
1SZAKDOLGOZAT_Glóner_Márk_2017_Online.pdf

Download (2MB) | Előnézet
[thumbnail of Glóner Márk_hozzajarulas.pdf] PDF
Glóner Márk_hozzajarulas.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (385kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom kutatási témája két érdeklődési körömnek, az e-kereskedelemnek és az online fizetési módoknak az összeolvadásából született. 2014 óta üzemeltetem saját webáruházamat, rexdigital.hu-t, ahol okostelefon és számítógép kiegészítőket értékesítek. A kutatásom célja, hogy a vásárlóim fizetési szokásait jobban megismerhessem. A dolgozatom első részében részletesen bemutattam az alábbi fizetési módokat: banki átutalás, kártyás fizetés, PayPal, Barion, MasterPass, utánvét, Sofort Banking, valamint egyéb fizetési módokat: mobiltelefon egyenlegre történő fizetés, Bitcoin és áruhitel. Ezután bemutattam a magyar e-kereskedelemben jelenleg fellelhető, és a kutatásomhoz szorosan kapcsolódó statisztikákat. A statisztikák elemzéséből kiemelném azt, hogy mennyire túlsúlyos az utánvétel aránya a magyar e-kereskedelemben, és hogy a vásárlók fizetési szokásai nagyon lassan változnak, sokan megszokásból és bizalmatlanságból maradnak az utánvétnél. A következő fejezetben a webáruházam, a rexdigital.hu vásárlási statisztikáit elemeztem. Az utánvétel szinte végig birtokolta a fizetések felét. A fizetések másik felén főleg az online bankkártyás fizetés és az átutalás osztoztak. A szakdolgozatom következő részében feltáró interjúkat készítettem online fizetések témakörben szakértő személyek (7 fő) megkérdezésével. Az interjúk hatására újra elemeztem az előzetes kutatási kérdéseimet, és több helyen változtattam rajtuk. Az eredetileg megfogalmazott kutatási kérdéseim közül elvetettem azt a felvetést, hogy a bankkártyás fizetés néhány éven belül elérheti az utánvét népszerűségét, valamint azt a feltevést is, hogy az átutalás el fog tűnni a fizetési módok közül a közeljövőben. Ezen két kérdés helyett fogalmaztam meg a bankkártyás chargeback vásárlók felé való kommunikációjának szükségességét vizsgáló kérdésemet, valamint, azt a kérdést, hogy vajon befolyásolja-e a kevésbé népszerű és ismert bankkártyaelfogadó szolgáltatók (pl. Borgun, Wirecard) jelenléte a vásárlókat a fizetési mód választása során. Megtartottam viszont a Bitcoin, a MasterPass és az utánvét bankkártyás kiegyenlítésének jövőbeli népszerűségét vizsgálandó kérdésfelvetéseimet. A kérdőíves kutatásom alanyai az idén vagy tavaly a webáruházamban vásárlók voltak. A várakozásaimat messze felülmúlva a sokaság kb. 15%-a, azaz 894 fő töltötte ki a kérdőívet. A minta meglehetősen jól reprezentálja a sokaságot fizetési módok választásának-, valamint nemek- és a lakóhely arányában. A chargeback-al kapcsolatos kutatási hipotézisemet a kérdőívre adott válaszok megerősítették, tehát lenne értelme kommunikálnom a vásárlók felé a chargeback intézményét a bankkártyás fizetések számának növelése érdekében. A várakozásoknak megfelelően a vásárlók nagy része bizalmatlan a külföldi, ismeretlen bankkártyaelfogadó szolgáltatókkal szemben. Ennek értelmében érdemes lenne egy ismert bankkártyaelfogadót bevezetni a rexdigital webáruházban a Borgun helyett. Ezt meg is fogom tenni. A Bitcoin használatát a válaszadók kevesebb, mint 10%-a tartja elképzelhetőnek jövőben, ezzel elvetésre került ez a hipotézisem. Mivel jóval nagyobb számot reméltem, ezért egyet kell, hogy értsek az interjúalanyaimmal abban, hogy felesleges volna bevezetni a Bitcoint a webáruházamba. A MasterPass fizetési módot a válaszadók közel fele tervezi használni a jövőben, ami nagyon magas szám, ezért elfogadom a hipotézisem. Ennek értelmében érdemes volna bevezetni a MasterPass-t a webáruházamban, azonban jelenleg ezt még nem tudom egyéni vállakozóként megtenni. Az utánvét bankkártyával való kiegyenlítését vizsgáló kérdésre is a várakozásoknak megfelelő válaszok érkeztek. A válaszadók közel háromnegyede tartja lehetségesnek, hogy az utánvétes küldeményeket bankkártyával fizessék ki a jövőben. Mivel a logisztikai szolgáltatómnál, a Magyar Postánál már elérhető az utánvétel küldemények bankkártyás kifizetése szolgáltatás, így ezt érdemes jobban kommunikálnom a vevőim felé. Kutatásom befejeztével megelégedéssel tölt el az a tudat, hogy ennyire sok vásárlóm volt hajlandó kitölteni a kérdőívemet, és hogy hasznos eredményeket hozott a válaszok kiértékelése. A szakdolgozatom hatására mára már teljesebb képem van a jelenlegi fizetési módok vásárlóim általi használati szokásairól, és a közeljövőben lehetséges trendekről is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Eszes István
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Fizetési módok, Bankkártya, E-kereskedelem, Magyarország
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2017. Máj. 02. 08:28
Utolsó módosítás: 2020. Ápr. 24. 13:00
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/10221

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet