A street food ételek fogyasztási szokásainak vizsgálata

Németh Kinga (2017) A street food ételek fogyasztási szokásainak vizsgálata. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Németh_Kinga_Szakdolgozat.pdf] PDF
Németh_Kinga_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom során a street food termékekhez társult attitűdöket, maguknak az ételeknek az ismertségét vizsgáltam a hazai fogyasztók körében. A kutatás sikeres lefolytatásához szükséges volt az elméleti háttér alapos áttekintése. Először magának az attitűdnek a mélyebb ismertetésére tettem kísérletet, ezzel megalapozva a street food ételekről a fogyasztók fejében lévő gondolatok megismerését. E folyamat során kiderült, hogy az attitűdök nagyon nagy hatással vannak a fogyasztók magatartására, vásárlási szándékára és alapvetően egész életükre. Az attitűdök befolyásolása vagy megváltoztatása nehéz és hosszú folyamatnak bizonyult. A következőkben a lojalitást vizsgáltam, melyet előzetesen fontos tényezőnek véltem egy-egy street food étel kapcsán, a kutatásból azonban kiderült, hogy ez a fogalom kevésbé áll szoros összefüggésben a fogyasztók vásárlási szándékával, sőt a lojális fogyasztók sokszor nem hajlandók újabb terméket kipróbálni, vagy magasabb árat fizetni. A kutatás során az élményfogyasztás is meghatározó volt, hiszen saját tapasztalatomból kiindulva az élmény és annak aspektusai nagy hatással voltak rám az első street food étel fogyasztásának alkalmával. Fontos következtetés vonható le a tekintetben, hogy az élménymarketing és az élmény központú marketing két külön fogalom, és különválasztásuk szintén hozzájárul a sikeres vállalkozáshoz. A következőkben a fogyasztói szegmentációt helyeztem előtérbe, ugyanis a street food ételekről kialakult benyomásom szerint nagyon sok szegmens számára nyújthatnak ezek az ételek valami újat. Több csoport tulajdonságainak megvizsgálása után elmondható, hogy jellemzően a családoknak, a fiatal felnőtteknek és a rendszeresen munkát végzőknek a legkényelmesebb a street food ételek fogyasztása, ugyanis egy-egy kínáló gyors elérhetősége, vagy olcsó és minőségi termékei vonzó faktorok a felsorolt fogyasztói szegmenseknek. A következőkben fontosnak tartottam a street food piac bemutatását. Azokra a kérdéseimre szerettem volna választ kapni, hogy: Mit is nevezünk street food-nak? Melyek a hazai piac szereplői, és trendjei? Hogyan alakult ki ez az iparág? és manapság mely piacok a legerősebbek a világon? A piaci viszonyok elemzéséből arra a következtetésre jutottam, hogy hazánkban kevésbé mindennapos az étterembe járás, és ezáltal a street food ételek fogyasztása sem annyira elterjedt. Viszont a kutatásból az is kiderült, hogy ez az iparág képes évről évre nagyobb léptékben fejlődni, mely véleményem szerint egyrészt a szerte ágazó kínálatnak, másrészt a piaci versenynek köszönhető a résztvevők között. Az is kiderült számomra, hogy a street food ételek könnyen alkalmazkodnak a piac sajátosságaihoz, és alapvetően minden ételtípusra rá lehet húzni a street food kifejezést. Ennek következtében az egyes márkák, ételek népszerűsége hamar be tud törni a piacra, ahhoz azonban, hogy ez a siker tartós maradhasson fontos a fix éttermek megléte is. Az a következtetés is levonható, hogy a magyarországi márkák egyelőre, csak itthon népszerűek, és a nemzetközi piaci jelenlét még nem jelentős egy márka esetében sem. A magyar street food-ot kínálók többsége hamburgereket árul, és kevésbé jellemző a termékportfólió bővülése. Ez annak is köszönhető, hogy a márkák még nagyon fiatalok, életciklusuk elején járnak, vagyis a bevezető szakaszban, így a sikeres termékeken csak nagyon kevés változtatással próbálnak változatosságot hozni a kínálatukba. A nagyobb országok piacain a street food jelentős bevételeket ért el az utóbbi években, és ez a növekedés évről évre ki is tart. A fejlődő országok azonban, hiába a nagy alapterület nem tudják még megközelíteni sem a fejlett államok mutatóit, hiszen a gazdaság alapvető jellemzői a street food ételekre is hatással vannak. Jellemzően a termékek között megtalálhatók az egyes elmaradott országok kínálata, viszont a saját határaikon belül mégsem sikerült nagy ismertségre szert tenni, így az idegen nemzetek vitték sikerre az egyes ételeket, amelyeket világszinten nagyon sok országban fogyasztanak. A hazai kínálat jellemzően még nagyon kis területen érhető el, ennek az is az oka, hogy a street food ételeket még csak magánterületen lehetséges árusítani, így a kínálók sokszor csak egy-egy fesztiválon vannak jelen, mellyel csekély esély mutatkozik egy fix hely kialakítására. A hazai piacra nagy befolyással vannak a zenei fesztiválok, hiszen Magyarország területéhez képest több nemzetközi fesztivált is rendez évente. Ezeken az eseményeken már több éve részt veszek, de az idei volt az első alkalom amikor több fesztivált is meglátogattam, melynek során azt tapasztaltam, hogy catering tekintetében a street food-osok dominálnak. Így első alkalommal én is egy zenei fesztiválon kóstoltam ilyen ételt. Alapvetően negatív attitűddel viszonyultam ezekhez a termékekhez, hiszen nem voltam biztos benne, hogy jó minőségű terméket tudnak előállítani gyorsan. A szemléletem azonban gyorsan megváltozott, ugyanis a kapott étel minősége meggyőzött arról, hogy ezek a termékek jó minőségűek, és számomra össze sem hasonlíthatók egy-egy gyorséttermi étellel. A fogyasztók preferenciáira tehát elsősorban olyan szemlélettel próbáltam felmérni, amely számomra fontos egy-egy street food étel fogyasztásánál. Feltevéseim megválaszolásához a hazai fogyasztói igényeket kutattam, hogy a hazai street food ételek megítélése mennyiben tükrözi a saját tapasztalataimat. A fogyasztóktól begyűjtött adatok elemzése során kiderült, hogy az emberek nagy hányada fogyaszt rendszeresen street food ételt, és ismeri is a hazai kínálatot, valamint alapvető fontosságúnak véli a minőséget és egy-egy márka ismertségét ezeknek az ételeknek a tekintetében. Az adatok elemzése során kiderült, hogy a street food ételek jelen vannak a köztudatban, és a fogyasztók fejében ezekhez az ételekhez igazán pozitív attitűdök kapcsolódnak. Összeségében elmondható, hogy a street food ételek ismertsége hazánkban magas, és a fogyasztók fejében pozitívan pozícionált. A minőség jelző szinte minden street food márka kapcsán előkerül, amely a fogyasztói attitűdökre is pozitív hatást gyakorol, így a márkák elérték a céljukat, és a széles termékválasztékkal, a megfizethető árakkal és a kiváló minőségű termékekkel a street food ételek meggyőzték az embereket, és az esetleges negatív attitűdök gyors ütemben indultak változásnak.

Magyar cím

A street food ételek fogyasztási szokásainak vizsgálata

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Szánthó Zsuzsanna
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Street Food, Fogyasztási szokások, Fogyasztói attitűd, Márkaismertség
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2017. Dec. 09. 09:57
Utolsó módosítás: 2019. Máj. 22. 09:33

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet