Az ellátási lánc számítógépes rendszere A vevői rendelési tulajdonság az ellátási láncban

Tóth Tibor Benjamin (2017) Az ellátási lánc számítógépes rendszere A vevői rendelési tulajdonság az ellátási láncban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of NyilatkozatTothTiborBenjaminOO72U3.pdf] PDF
NyilatkozatTothTiborBenjaminOO72U3.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (244kB)
[thumbnail of Titoktartási kérelemTothTiborBenjaminOO72U3.pdf] PDF
Titoktartási kérelemTothTiborBenjaminOO72U3.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (791kB)
[thumbnail of SzakdolgozatTothTiborBenjaminOO72U3.pdf] PDF
SzakdolgozatTothTiborBenjaminOO72U3.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom témájául az ellátási lánc számítógépes rendszerét választottam, mivel projektmérnökként dolgozom egy autoipari multinacionális vállalatnál és a feladatkörömből kifolyólag szerepet játszom a vevői rendelési igények kielégítésében. Mindamellett közvetlenül nem veszek részt a nyersanyagok beszerzésében, a termékek előállításában vagy éppen azok fogyasztóhoz történő eljuttatásásban. A szerepkörömet inkább támogató jellegűnek mondanám. A legfőbb feladatom a vevői rendelési tulajdonságból fakadó előrejelzések alapján indított automatizációs projektekben, gépépítésekben való részvétel és azok koordinálása, tehát operatív beszerzési tevékenységet folytatok. Ez magában foglalja a megfelelő szállító kiválasztását, ellenőrzését és fejlesztését a beszerzési stratégia kialakítását és a vállalat egyéb szerveivel történő közös tevékenység összehangolását. Ezeken keresztül járulok hozzá a vállalati eredményhekhez. Pont egy ilyen automatizációs projekt - gyártási hatékonyságon való fejlesztés - kapcsán kerültem közelebbi kapcsolatba a “supply chain” vagyis az ellátási lánccal, amelynek köszönhetően sikerült betekintést nyernem ebbe a szervezeti csoportba, ami egyből felkeltette az érdeklődésemet. Az ellátási láncról, vagyis az egyes termékek gyártásával, kezelésével és/vagy forgalmazásával létrehozott hálózatról a dolgozatom első fejezetében fogok írni. Az érdeklődésem felkeltésének a hátterében a mögöttes tartalom állt, hiszen bármivel is fogalkozik az ember mindig kíváncsi, hogy mi van egy-egy nagyobb volumenű projekt hátterében, miért sürgetik azokat annyira felsőbb szinteken. A válasz több oldalról is megközelíthető, mivel a megnövekedett vevői igények, a bérek növekedése és a munkaerőpiac rohamos átrendeződe is hatással van ellátási láncra, ezért a stratégiai menedzsment témakörét is érinteni fogom a dolgozatom második részében, ugyanis az ellátási lánc menedzsmentje stratégiai megközelítést is igényel. A stratégiai menedzsment egy olyan folyamat, amely során hosszú és rövid távú célok kerülnek meghatározásra. A célok eléréséhez megfelelő intézkedések kidolgozása szükséges. A legfőbb stratégiai cél a versenyképesség fenntartása. Ennek érdekében fel kell mérni az aktuális helyzetet és megfelelő stratégiai gondolkodásmóddal el kell érni a kitűzött célokat. A célok eléréséhez a legegyszerűbb út a vállalati termelékenységen való javítás, amire az automatizálás jelentheti az egyik megoldást megoldást. Az automatizáció célja nem az operátorok leépítése, hanem a munkakörnyezet javítása, biztonságosabbá tétele valamint a vevők által igényelt nagyobb mennyiségű, olcsóbb, jobb minőségű produktum előállítása nagyobb profittal, amelyet részletesebben 3. pragrafusban fejtek ki. A dolgozat további fejezeteimben vevői rendelési tulajdonság kezelését fogom vizsgálni az ellátási láncban és ennek a kiküszöbölésére használt számítógépes rendszereket szeretném megvizsgálni. A munkahelyemen három szintű tervezést használunk, mivel a supply chain rendszereknél többszintű tervezés szükséges. SAP: Ez egy olyan integrált vállalatirányítási rendszere (ERP), amely a napi tranzakciós feladatok végrehajtását szolgálja (anyagbeszerzés, gyártástervezés, kiszállítás) Kinaxis RapidResponse: Ennek a rendszernek a célja a közép-hosszútávó rendelési kilengések kiigazítása, mellyel egy stabil gyártási tervet adunk át az SAP-nak. JDA: 18 hónapra tervez. A marketing inputok alapján a kereslet management viszi be a várható előrejelzéseket, amelyek nem statisztikai, hanem marketing, vevőtől származó információk. Nem minden vevő képes ezt megadni, ezért az S&OP folyamatokhoz JDA és Xelus rendszerekre egyaránt szükség van. Xelus: Ez egy olyan statisztikai rendszer, amely 18 hónappal előre mutatja a tervezett vevői igény szintet múltbeli eladások adataira alapozva. Célja, hogy statisztikai forecast-tal töltse fel azokat az időszakokat, ahol még a vevői rendelések hiányoznak. A korábban említett projektem esetében pont ez történt. A meglévő gép duplikálása több időt vesz igénybe egy-két hónapnál, ezért szükségünk van ilyen statisztikai adatokra, hogy előre tudjunk tekinteni. Tudván, hogy a cégünk egy gyártó szervezet, ezért többnyire az előállítandó termékektől függetlenül azonos napi gyakorlati problémákkal nézünk szembe, mivel a vevők rövidebb idő alatt akarják a terméket, függetlenül attól, hogy mekkora a termék előállításának időszükséglete. Ennek megszünetésére mindenféleképpen különböző tervezésre és gazdaságos kivitelezésre van szükség, amiket a dolgozat további fejezeteimben fogok tárgyalni A vállalatnál betöltött pizíciómból adódóan a hosszabb időre tervező S&OP - Sales & Operations Planning (JDA, Xelus) - folyamatot szeretném részletesebben bemutatni, mert a stratégiai menedzsment akciópontokból épül fel, amelyek a környezeti kihívásokra reagálnak. A stratégiai terv megvalósításának ideje a tevékenységi körtől függ. Az autóiparnál a stratégiai terv 1-3 év közötti intervallumon belül kifizetődik. Vegyünk példaként egy automatizálási projektet. A projekt kezdetétől a gyártásba kerülésig 5-12 hónap telik el, és ezt követően számolhatunk a nyereséggel, valamint a vevői forecast alapján megjósolt igények kielégítésével.

Magyar cím

Az ellátási lánc számítógépes rendszere A vevői rendelési tulajdonság az ellátási láncban

Angol cím

The computer system of the supply chain Customer behaviour in the supply chain

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök-közgazdász (levelező)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Rádi György
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai adjunktus

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: Ellátási lánc, Vevői rendelési tulajdonság, Automatizáció
Felhasználói azonosító szám (ID): Tóth Tibor Benjamin
Rekord készítés dátuma: 2017. Dec. 18. 09:55
Utolsó módosítás: 2017. Dec. 18. 09:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet