Projektkontrolling megvalósítása a Construct - Two Kft-nél

Mihály Izabella (2014) Projektkontrolling megvalósítása a Construct - Two Kft-nél. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of 11135_mihály_izabella_2014jan_publikus.pdf]
Előnézet
PDF
11135_mihály_izabella_2014jan_publikus.pdf

Download (3MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom célja volt bemutatni egy építkezési vállalkozás projektjeinél használt kontrolling szerepét és a költség – árbevétel közötti egyensúly megtartásának elősegítését. Ugyancsak célja a költség tervek készítésének, a terv – tény elemzések elvégzésének fontosságára rámutatni. Az első fejezetben röviden bemutattam a Constuct – Two Kft. fő tevékenységét és szerepét a Construct cégcsoport azon tagjaként, amely a fő tevékenységért, építészeti generál kivitelezés végrehajtásáért felelős. A vállalkozás valósítja meg a megrendelő „álmát” a tervezéstől az álom megvalósulásáig. Ezen „álom” megvalósulásának érdekében a társaság tulajdonában lévő műhely rendelkezik a magas színvonalú kivitelezéshez szükséges és a legkorszerűbb technikai elvárásoknak megfelelő gépparkkal. Ezen „álom” mintegy megvalósításának bizonyítékaként felsorakoztattam néhány jelentősebb referencia munkát. Dolgozatom következő részében meghatározásra került a projekt jelentése és fázisai. Majd vázoltam a controlling általános szeperét és célját egy vállalkozás életében. A kontrolling a vezetésnek olyan alrendszere, mely tervezési, elszámolási, ellenőrzési és információszolgáltatás összehangolásán alapul. Felelősségi elven épül fel és érdekeletséggel összekapcsoltan működik a vállalkozási célok teljesítése érdekében , figyelembe véve a környezet dinamikus változásait. Rávilágítottam arra a tényre, hogy sok gazdálkodónak nagy problémája, hogy nem tudja a vállalkozás a pozitív változásokból adódó lehetőséget kihasználni, valamint nem képes a hatásokra gyorsan reagálni. Mindezt döntően a vezetési, irányítási rendszer zavara a hatékony controlling rendszer hiánya okozza. A vállalkozás „sikere” feltételezi: a kellő volumenű és összetételű információ rögzítését, gyűjtését, a vezetők igényének megfelelő feldolgozását és az időben történő adatszolgáltatást, mely egyben a korrekciós intézkedések alapját is képezi. Ezen hiányosságok jellemzően megtalálhatóak a Construct – Two Kft. felépítésében, irányítási rendszerében is, mivel nincs külön controlling rendszer vagy controller, ezt a feladatot a projektvezető látja el, de sajnos az információ gyűjtés, az információk megfelelő feldolgozása, a terv – tény folyamatos figyelése igen hiányosan valósul meg. Bemutattam egy olyan projektet, a tervektől a kivitelezésig, melyet a vállalkozás, a különleges alapanyag felhasználás és munkaterület nehézsége ellenére jelentős jövedelemmel zárt le. Az első rész, az állagmegóvás elvállalásakor a vállalkozás még nem ismerte a munkaterület nehézségeit, ami az alapanyag munkavégzés helyszínére való juttatásánál töbletköltséget okozott. A legnegyobb költség töbletet a nyolc munkás béren felüli juttatása erdményezte, de a projekt bevétele megengedte ezen plusz kiadást és akkor már tudta a projekt vezető, hogy a következő projekt kivitelezésében is szüksége lesz ezekre a munkásokra. Természetesen, ha nem jutalmazza meg őket, a projektvezető a nettó jövedelem 3.306.381 forint lett volna, vagyis 527.352 forinttal több, mint a tényleges jövedelem és a tervezett nettó jövedelemnél is 153.366 forinttal több lehetett volna. A projekt első részénél a költségmegtakarításra vonatkozó javaslatom a szállás költségének megtakarítására irányult. Lehetett volna költséget megtakarítani, ha találnak bérelhető házat, melyben mind a nyolc ember elfér. Így 440.000 forintot lehetett volna megtakarítani. A második javaslatom a munkagépek munkavégzes helyszínére történő szállításának költségmegtakarítása volt. Ha a három tehergépkocsi helyett csak kettővel történik a szállítás, 8.348 forintot lehetett volna megspórolni. A projekt második részének kivitelezésénél már az elején hiba történt, a megrendelő részéről nem lett helyesen megadva az alapanyag mennyisége. Ennek a résznek a kivitelezésénél leginkább időbeli eltérések jelenkeztek terv és tény között. Amint ez a számokból is látszik a már ismert terepen végzendő munka költségét sokkal pontosabban lehetett megtervezni, mint azt az első résznél sikerült. Ennél a résznél a legnehezebben megvalósítható munka az „építőanyag szállítása a parkolóból a beépítés helyszínére”, mivel a munkásoknak kézben kellett felhordani a domb aljából a tetejére, a megépítés helyszínésre a kilátó összes faanyagát. Viszont ezen munka elvégzése várt arra a nyolc munkásra akik az első részben külön juttatást kapta, tehát itt bizonyosodott be, hogy a projektvezető jól döntött. Nem csak sikerült felhordaniuk a sok és nagyon nehéz farönköt, hanem a tervek szerint a kézi szállítást 15 munkanapja helyett 14 alatt végezték el. Így az ebből eredő költségmegtakarítás 94.276 forint. Véleményem szerint a projekt második részénél is a szállás költség amin lehetett volna még megtakarítani, itt a megtakarítás összege 236.000 forint lett volna, ami 198.240 forint plusz jövedelmet eredményezett volna a ténylegeshez képest és 185.959 forinttal több bevételt a tervhez képest. A projekt harmadik része a legkisebb a három közül. Ez a rész kivitelezése arra szolgál, hogy a turisták és leendő látogatók részére kényelmesebb és hívogatóbb legyen, akár egy kedvenc kiránduló, vagy piknikező hely. A harmadik résznél a költség töbletet úgymond az időjárás okozta, mivel eső miatt nem tudták a tervezett időre befejezni a lépcső megépítését. A két napos csúszás a következő költség többletet okozta: 2 munkás plusz 2 munkanapi bére: 2 * 2 * 11.320 = 45.280,- Ft.; 2 munkás plusz két éjszakai szállása: 2 * 2 * 2.000 = 8.000,- Ft., tehát összesen 53.280 forint. Mivel ez volt az egyetlen terv – tény közötti eltérés, ez a plusz költség 44.755 forinttal kevesebb jövedelemhez vezetett a tervhez képest. Az ötödik részben röviden összefoglaltam a projekt három részét, összehasonlítottam az eltéréseket. Megállapítottam, hogy mindhárom részben a töblet költséget végül is a humán erőforrásal járó költségek eredményezték. Mind a három részben a munkások bérezése, jutalmazása volt az a költség amely több ténylegesen több lett a tervhez képest. Ezen észrevételeknek megfelelően megállapítható, hogy a leggyakrabban előforduló költségkülönbözet a humán erőforrás költségénél jelentkezik. A „Szigligeti Óvár várrom turisztikai hasznosításához szükséges építészeti kivitelezései” című projekt összesített eredménye: Projekt összes árbevétele 24 380 887 Ft Összes önköltség 16 056 768 Ft Összes közvetett költség 1 122 282 Ft Összes adózás előtti eredmény 7 201 837 Ft Adó 1 152 294 Ft Projekt összes nettó eredménye 6 049 543 Ft A táblázatban megjelenített számokból kiolvasható, hogy a teljes projektből a Construct – Two Kft. – nek majdnem 25 % - os jövedelme származott.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Közszolgálati Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

controlling szakközgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Deákné Gál Anikó
Belső
főiskolai adjunktus
NEM RÉSZLETEZETT
Maródi Zoltán
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Construct-Two Kft. (Sümeg), controlling - kontrolling, Építőipar - Építészet, költségkontrolling, pénzügyi kontrolling, projekt - projekttevékenység, Sümeg (Veszprém), Szigliget (Veszprém)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2018. Okt. 09. 16:37
Utolsó módosítás: 2018. Okt. 09. 16:37
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/17737

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet