A vélt vagy valós szocio-ökonómiai státusszal kapcsolatos attitűd hatása a fogyasztási szokásokra Magyarországon

Varga Márton Zsolt (2019) A vélt vagy valós szocio-ökonómiai státusszal kapcsolatos attitűd hatása a fogyasztási szokásokra Magyarországon. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A vélt vagy valós szocio-ökonómiai státusszal kapcoslatos attitűd hatása a fogyasztási szokásokra Magyarországon.pdf] PDF
A vélt vagy valós szocio-ökonómiai státusszal kapcoslatos attitűd hatása a fogyasztási szokásokra Magyarországon.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban az anyagi helyzet, a jövedelem és a fogyasztói szokások kapcsolatát vizsgáltam. A szakirodalom elemzését követően az alábbi kérdésekre kerestem a választ. A jövedelmi helyzet hogyan befolyásolja az életszínvonal megítélését? Mennyire objektíven ítélik meg saját anyagi helyzetüket az emberek? A jövedelmi helyzet hogyan befolyásolja az életszínvonallal való megelégedettséget? A jövedelmi helyzet hogyan befolyásolja az impulzusvásárlást? A jövedelmi helyzet hogyan befolyásolja a sóvárgást? Milyen fogyasztói szempontok játszanak szerepet a vásárlás során? A primer kutatásban nem reprezentatív, 102 fős mintát vizsgáltam, saját magam által összeállított eszközzel, mely nem validált, standardizált mérőeszköz. A nyert adatok értelmezésében a Központi Statisztikai Hivatal által nyilvánosságra hozott statisztikákat hívtam segítségül. A kutatás során az alábbi eredményekre jutottam. A jövedelem növekedése közvetlenül kihat az anyagi státusz értékelésére, a magasabb jövedelem magasabb életszínvonal érzését kelti. A megkérdezett személyek jellemzően alsóbb rétegbe pozícionálják magukat, mint ahova a társadalmi statisztika sorolja őket az egy főre jutó nettó jövedelem alapján. A nemek szerint nem mutatkozott eltérés az anyagi helyzet megítélésében. A saját anyagi helyzet megítélésében jól teljesítők elégedettebbek, mint akik túlbecsülik anyagi lehetőségüket. Akik feljebb pozícionálták magukat pedig elégedettebbek, mint azok, akik lejjebb pozícionálják magukat. Mindez azért lehet fontos, mert a reális helyzettel való tudatosulás a viszonyítási rendszer megváltozását okozza, ami közvetve elégedetté teszi az embert. Pszichológiai szempontból azt mondhatjuk, a legveszélyeztetettebb csoportot azok alkotják, akik a trendekkel szemben magasabb státuszba pozícionálják magukat. Az impulzusvásárlás és a sóvárgás az anyagi helyzet szubjektív megítélésétől független elemek. Vélhetően a megkérdezettek többsége rendelkezik a létminimum eléréséhez szükséges jövedelemmel, és a médiában látott minták, a fogyasztói társadalom ugyanolyan hatást gyakorolnak rájuk. A jövedelem növekedésének következtében az érzelmi, impulzusvásárlások mennyisége megnő. A diszkrecionális jövedelem növekedése, a státusz nyújtotta magabiztosság és a létszükségletek könnyed kielégítése teret és lehetőséget ad az átgondolatlan, érzés vezérelte vásárlásoknak. A kapott válaszok alapján kijelenthető, hogy a nemi előítéletek nem bizonyulnak igaznak az impulzusvásárlás tekintetében. Azonban a jövedelmi szint növekedése megelégedettséget okoz, és csökkenti a sóvárgást. Emellett magával hozza, hogy az emberek egyre fontosabbnak tartják az egészséget, biztonságot, esetleg a márkát. Ezzel együtt egyre kevésbé lesz fontos számukra az ár és a szükség. Azok a személyek, akik diszkrecionális jövedelme és saját megítélése alapján is rendkívül alacsony pozícióban találhatóak, azok kifejezetten rizikó csoportba tartoznak a depresszió, reménytelenség és a szorongás tekintetében. Meg kell említenem a kutatás korlátait, így ahogy a korábbiakban is utaltam rá, az online, kényelmi mintavétel folytán a legalacsonyabb társadalmi réteg nem volt elérhető számomra. Összességében nem reprezentatív, kevés a minta elemszám, és azok száma, akik a nyugdíjas korosztályból kerülnek ki, ezen korlátok az eredmények torzítását hozzák magukkal. Az előnyök között megemlíthetjük, hogy a viszonylag rövid, gyorsan, egyszerűen kitölthető mérőeszköz kifejezetten a hipotéziseimre fókuszált. Emellett a vizsgálat újszerű, hasonló hipotézisekkel rendelkező kutatás hazánkban nem elérhető.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Keresekedelem és Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mezőné Oravecz Titanilla Éva
Belső
tanársegéd

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Fogyasztási szokások, Társadalmi státusz, Impulzusvásárlás, Magyarország
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2019. Máj. 13. 10:41
Utolsó módosítás: 2020. Jún. 05. 15:06

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet