Old roads, new roads - Evolution and challenges of land transportation and logistics

Károlyi Kyra (2019) Old roads, new roads - Evolution and challenges of land transportation and logistics. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Old roads new oads Evolution and challenges of land transportationand logistics.edited.pdf] PDF
Old roads new oads Evolution and challenges of land transportationand logistics.edited.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Károlyi Kyra Budapest, 2019 ABSZTRAKT A Régi utak, Új utak - A szárazföldi szállítmányozás és logisztika evolúciója és kihívásai című disszertáció célja, hogy holisztikus képet alkosson a közúti és a vezetékes szállítás történetéről és fejlődéséről, valamint az utóbbi években a modern technológia és a globalizáció jelentette kihívásokról. A fentiekből következik, hogy a disszertáció szükségszerűen történelmi megközelítést fog alkalmazni, vagyis hiányoznak a széles, átfogó hipotézisek, és inkább a terület evolúciójának, mint folyamatának a középpontjában áll. Ennélfogva a hipotézisünk és a disszertáció szempontjából megfogalmazott kutatási kérdések nem fognak sok párhuzamot felvetni. Közöttük megvizsgáljuk a szárazföldi szállítás és a logisztika történetét, fordulópontjait (mint például a befektetőknél és a találmányoknál), valamint a kihívásokat és kilátásokat. Az irodalmi áttekintésnek azonban jelentősége lesz, mivel néhány, de szűk fogalommeghatározásra lesz szükség a kutatás megértéséhez. Ugyanakkor, mint minden tudományos kutatás, ez az értekezés sem mentesíthető egy egyértelműen és jól megfogalmazott metodika létrehozásából a kutatási megközelítés, filozófia, stratégia, tervezési adatok és korlátok meghatározásával. A disszertáció célja a rakományszállítás vizsgálata, mint áruszállítás, nem pedig az emberek szállítása. Ilyen módon az utak és a teherszállítás öt korszakára összpontosít. Először megvizsgálja a perzsa és a római korszak alatt épített korai utakon. Ezután a 19. század előtt épült Új Út Hálózatokkal foglalkozik majd. A harmadik ellenőrzött szakasz az úgynevezett Ipari Civil mérnökség lesz a 18–19. és a 20. század között. Ennek a történelmi elemzésnek az utolsó két fejezete az úthálózat felépítésével és használatával a 20. században, majd a Modern utakon történő vizsgálatával zárul le. A fent említett kutatás során nemcsak az úthálózat technikáival és fejlesztésével fogunk megismerkedni, hanem megpróbáljuk megérteni a logisztika technikáit, valamint a szállítmányozás és annak eszközeinek fejlődését is. Végül, a közúti hálózatok és a logisztikai berendezések ezen fejlődésének vizsgálata alapján, a kutatás megvizsgálja a közúti szállítás jövőbeni kihívásait és lehetséges fejlesztéseit. BEVEZETÉS A szállítás nagyon alapvető evolúciós igény. Az A pontból a B pontba kell elérni a túléléshez. Mindenki ezt teszi. Minden ezt teszi - valójában még a növények is tropizmust csinálnak. A szállítás a változás egyik formája, amelynél törekednünk kell a hatékonyságra és a folyamatos fejlesztésekre. Másfelől a javak szállítása, vagy inkább bármi más rajtunk kívül való elszállítása olyan dolog, amelyet csak a továbbfejlesztett szervezetek képesek megtenni. Gondoljunk például a legtöbb madárra. Különböző típusú anyagokat szállítanak, hogy olykor rendkívül bonyolult fészkeket készítsenek. Azért teszik ezt, mert az élőlények nagyon-nagyon intelligens formáját képviselik ezen a világon. Az emberekhez hasonlóan nagyon hosszú története volt a szállításukban. Azóta, hogy elkezdtük a szerszámok készítését - inkább dolgok készítését - rájöttünk, hogy könnyebb egy már létező darabot elszállítani, mint változó körülmények között folyamatosan újakat létrehozni. És ez a lépés, legalábbis evolúciós szempontból, csak az első lépés a 6 sáv széles autópályák létrehozásához az áruszállítás javára. Ez a disszertáció minden lehetséges mélységben megvizsgálja ezt a rést, mert még ha ez csak egy kis lépés is az evolúció szempontjából - nagy lépések, találmányok, küzdelmek és sikerek sorozata. Tehát ez a kutatás ezeket foglalja magába - hogyan jutunk el egy olyan pontból, amikor rájöttünk, hogy könnyebb valamit elszállítani, mint re kreálni, egy olyan pontig, ahol a globális logisztika az életünk egyik legfontosabb későbbi folyamata. Melyek voltak az utazás fő szakaszai, ki és mi játszott ilyen nagy szerepet az egész megtörténésében, és mik a sarkon a közelgő fejlesztések? Ez a kutatás most egy történelmi leírásra összpontosít, nem pedig egy adott körülmény vagy helyzet elemzésére. Mint ilyen, látnunk kell, hogy maga a cél egyértelműen meghatározni a szállítmányozást folyamatát. Ehhez a disszertáció lineáris lesz és az emberiség történetének különböző korszakait fogja feldolgozni. Nemcsak a közúthálózat, hanem a szabadalmaztatott rendszerek fejlődésére is összpontosítanunk kell, például az Otto motor feltalálására és annak hatására a szállítmányozásra. Ezért a disszertáció a „Korai utak” feltárásával kezdődik. Ez alatt a közúti szállítás első módszereit és hálózatát értjük, amelyet az őskorban hoztak létre, és amelyet a Római és Perzsa birodalmak hosszú távú építkezései koronáztak. A második fejezet az útépítésről és a találmányokról szól a reneszánsz középkori korszakaiban, ahol az államok elkezdték a kereskedelmi szállításból származó jövedelemszerzést. A harmadik elem az úgynevezett Ipari civil mérnökség vizsgálatát foglalja magában, ahol az európai (brit, francia és olasz) mérnökök úttörővé tették az autópálya-építkezés új módszereit, és akik ténylegesen úttörői voltak annak, amit manapság „utaknak” tekintünk. A negyedik fejezetben tovább vizsgáljuk az Ipari civil mérnökség egy másik, a 20. századra forduló szövését, ahol az ipari forradalom az első, nagyobb sebességű motoros járművek használatát eredményezi, így az útépítés fejlődése elkerülhetetlenül előrelépett. Végül át kell tekintenünk a modern utakra, modern járművekkel - hogyan bontakozott ki, milyen kultúrát teremtett, milyen egyéb hatásokat fejt ki jelen pillanatban is. Hogyan minimalizálhatjuk a fent említettek veszélyeit és maximalizálhatjuk a hatékonyságot a modern technológia segítségével? ÖSSZEFOGLALÁS Közúthálózatunk fejlesztése annak fajtái fejlesztésének köszönhető. Vontatás, szállítás, szervezett mozgás egy meghatározott hálózaton keresztül, egyedülálló ezen a bolygón az emberekre tekintve. Ahogy mi „nőttünk”, az utak is növekedtek - ahogy javultunk, a járműveink is javultak. Sötétebb időkben a fejlesztési és karbantartási képességeink ezen rendszereket illetően megálltak. Amikor megtaláltuk az utat, megtaláltuk a módját is ezek építésére és fejlesztésére. Az utóbbi években, amikor globalizáltuk a bolygót, amikor elkezdtük bolygónkat eszköznek tekinteni, amikor ezeket a hálózatokat elkezdtük használni, hogy a világot „sajátunkká alakítsuk”, a Föld szép lassan ellenünk fordult. A globális szárazföldi szállítás, valamint a felhasználás és logisztika az emberi találmányok szempontjából nagy sikert jelent - ugyanakkor ez egyúttal civilizációnk egyik legnagyobb fenyegetését is jelenti: a globális felmelegedést. Ahogy a rómaiak uralkodtak a valaha volt legnagyobb úthálózatok felépítésében, karbantartásában, kezelésében és üzemeltetésében, szintén szükségünk van ugyanolyan szintű multinacionális együttműködésre, hogy megoldjuk ezt a problémát ugyanúgy, ahogy az okoztuk: közlekedéssel. Ha ezt nem sikerül megtenni, az meglátszik majd a fejlődésünkön, terjeszkedésünkön, de ha sikerrel járunk, hosszú távú túlélésünket és egy új, virágzó korszakot hozhatunk létre.

Magyar cím

Régi utak, új utak - A szárzföldi szállítmányozás és logisztika evolúciója és kihívásai

Angol cím

Old roads, new roads - Evolution and challenges of land transportation and logistics

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Gazdálkodás (angol nyelven)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Vallyon Andrea
Belső
NEM RÉSZLETEZETT
Kállai Lajos
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Logisztika, Szállítmányozás, Utak
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2019. Dec. 07. 08:50
Utolsó módosítás: 2020. Feb. 25. 11:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet