Tej és tejtermékek fogyasztói szokásainak alakulása 2019-ben

Juhnyevics Julia (2019) Tej és tejtermékek fogyasztói szokásainak alakulása 2019-ben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of juhnyevics_julia_c4fieg_szakdolgozat.pdf] PDF
juhnyevics_julia_c4fieg_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája, egy olyan alapvető élelmiszer fogyasztási szokásának és piacának vizsgálatával foglalkozik, amely az emberiség táplálkozásában legalább 10 000 éve jelen van. A tej és tejtermékek fogyasztása nagyon fontos és egyben problémákkal teli kutatási terület. Az elmúlt években új étrendek alakultak ki, melyeknek fő eleme az állati eredetű élelmiszerek, de leginkább a tejtermékek mellőzése. Ennek köszönhetően alternatívaként, magból készült italok jelentek meg a polcokon, mint tejhelyettesítő termékek. Ahhoz, hogy megértsük, hogy mi befolyásolja a tej és tejtermékek fogyasztási és vásárlási szokásait, ismernünk kell a piacot, annak befolyásoló tényezőit, valamint tudatában kell lennünk annak, hogy milyenek a fogyasztók pszichológiai tényezői, attitűdjei. A globalizáció hatására napjainkban a világ tejtermelési piacán jelentős átalakulás megy végbe. A fenntartható fejlődés nevében, a károsanyag kibocsátás csökkenése érdekében a fejlett országokban folyamatosan fogy a szarvasmarha állomány, azonban az egy tehénre jutó tejhozam nő. 2014-ben, az Oroszország által bevezetett élelmiszer-embargó jelentősen átalakította a nemzetközi tehéntej export és import szerkezetét. Az elmúlt években új étrendek alakultak ki, melyeknek fő eleme az állati eredetű élelmiszerek, de leginkább a tejtermékek mellőzése. Ennek köszönhetően alternatívaként, magból készült italok jelentek meg a piacon, mint tejhelyettesítő termékek. Kutatásomban több elismert nemzetközi szervezet (FAO, Eucolait, stb.) kiadványai és internetes elérhetőségeikből, valamint nemzetközi Statisztikai Hivatalok adatai lapján elemeztem a tej és tejtermékek, ezen belül tehéntej piacának szerkezetét, szegmenseit, termékeit és fogyasztói szerkezetét. Megvizsgáltam a nemzetközi export és importot, valamint tej árának alakulását. Az eredmények alapján elmondható, hogy világszerte a tejtermelés mennyisége folyamatosan nő, azonban a fejlett országokban, mint például Egyesült Államok a folyadék tej fogyasztása csökken. Ennek egyik oka az alternatív tej megjelenése. Oroszországban a folyékony tejfogyasztás stagnál, inkább egyre többen FMCG terméket fogyasztanak, mit például túródesszert és kanalas-, illetve ivójoghurt. Az előrejelzések alapján 10 éven belül a fejlődő országok, mint India, Pakisztán, Brazília és Kína átveszik a vezető pozíciót a nemzetközi tejszektorban Az elméleti felvetést követően a primer kutatásomban elsősorban a tehéntej fogyasztására és annak felhagyásának vizsgálatára szűkítem. A kérdőívet magyar, angol és orosz nyelven készítem el, és az internetnek köszönhetően 250 értékelhető eredmény született. Az elemzés során nagyon érdekes eredmények születtek. A válaszadók többségének a tejről a fehér, egészséges és a kávé jutott eszébe. A kitöltők között jellemzően nők voltak, akik 31-40 év közöttiek, városban lakik, egyetemi vagy főiskolai végzettéggel rendelkezik és egészségesnek találja a tej és tejtermékeket. Kutatásom során arra jutottam, hogy a tejfogyasztók egyre tudatosabbak. Jellemzően a válaszadók között beazonosítható az új LOHAS fogyasztócsoport. A tej elhagyók aránya keletről nyugatra tartva egyre nő. Ez jól tükrözi az elméleti részben említett új fogyasztói magatartás mintáját. Ezt követően a tanulmányom utolsó részében megfogalmaztam javaslatom, miszerint a tejszektor marketing szakembereinek nagyobb figyelmet kell fordítani a tudatos vásárlók igényeire.

Magyar cím

Tej és tejtermékek fogyasztói szokásainak alakulása 2019-ben

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelm és Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Mezőné Oravecz Titanilla Éva
Belső
NEM RÉSZLETEZETT
Tampa Krisztián Gergő
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Tejtermékek, Fogyasztói szokások
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2019. Dec. 14. 12:52
Utolsó módosítás: 2020. Feb. 25. 08:55

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet