Magyarországi nagyüzemi ízesített sörmixek piaci pozicionálásának vizsgálata

Gergely Kristóf András (2019) Magyarországi nagyüzemi ízesített sörmixek piaci pozicionálásának vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of GKA_SE9R9M.pdf] PDF
GKA_SE9R9M.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of IMG_6380.jpg] Kép (JPEG)
IMG_6380.jpg
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A magyar piacon a 2010-es években jelent meg a magyar gyártású nagyüzemi ízesített sör. Tekintettel a viszonylag rövid időre, ami a bevezetéstől eltelt, kevés elemző cikk vagy tanulmány jelent meg erről a témáról. 2014-ben a Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Karán írtam a szakdolgozatomat erről a témáról és kíváncsi voltam mi változott ezalatt az öt év alatt a termékek és a fogyasztók szemszögéből. A szakdolgozatomban cikkek és szakirodalom felhasználásával, kiskereskedelmi üzletek online sörmix kínálatának felmérésével és interneten keresztül több mint száz fő részvételével kérdőíves megkereséssel kívántam a piacot felmérni, elemezni és értékelni. A dolgozatomban röviden ismertetem a sör és ezen belül az ízesített sörök történetét, a magyar sörgyárak történetét az indulásuktól napjainkig. A Központi Statisztikai Hivatal hosszútávú idősorait és a témával foglalkozó cikkeket felhasználva a sörpiac és a sörmixek gyártásának, forgalmazásának, fogyasztásának adatait dolgoztam fel. Megállapítható volt, hogy a sörfogyasztásban a rendszerváltásig szinte töretlen volt a fejlődés, de utána jelentős visszaesés következett be. A 2008-as recesszió utáni mérsékelt emelkedést a szakértők elsősorban a sörmixek piacra lépésével magyarázzák. A felmérések, cikkek a sörmixek diadalának egyik okát a hölgyek számára vonzó termék megjelenésében látják. Az internetes kérdőíves megkeresések eredménye nagyon jól leképezte a szakcikkekben megállapítottakat. Igazolta, hogy a hölgyek a sörmixek piacán azonos súllyal vannak jelen, mit a férfiak. A fiatalok, különösen a 35 év alatti korosztály kedveli ezeket a termékeket és a kor előre haladtával egyre kisebb az érdeklődés e termék iránt. A 2014-es vizsgálathoz képes érdekes volt látni, hogy a gyártók alkalmazkodva a vásárlók, elsősorban a hölgyek igényeihez, hogyan álltak át a magasabb alkoholtartalmú italokról az alacsony, de még inkább az alkoholmentes termékekre. A 2014-es íz paletta jelentősen leszűkült a nagyüzemi szegmensben és visszatértek a jól bevált klasszikus citrus és meggy ízesítéshez. A kombinált ízeknél is a citrus gyümölcsök a meghatározóak. Az egzotikus vagy kevéssé preferált ízek eltűntek a piacról. A termékpaletta letisztult, a gyártók kiválasztották azon márkáikat, amelyekkel részt kívánnak venni ezen a piacon (korábban volt Arany Ászok és HB ízesített sör is, illetve Pécsi Sörfőzde próbálkozott télies ízesítésű termékekkel is). Megállapítható, hogy az öt év alatt a többi élelmiszer árával összehasonlítva, alig figyelhető meg áremelkedés. Az is feltűnő, hogy az árak beszűkültek, alig van különbség a márkák között. A termékek megítélése is változott a két vizsgált időpont között. A legnagyobb meglepetést a Pécsi Radler okozta. A korábbi utolsó helyezett márkát bár ma is a legkevesebben ismerik és fogyasztják, de akik fogyasztják, azok a legmagasabbra értékelték a minőség és íz tekintetében. Ezzel kevéssel megelőzte a korábbi torony magasan vezető Gösser NaturZitrone-t, amely így fej-fej mellett második a Soproni Radlerrel. A Borsodi megőrizte középső helyét. A válaszadók, akárcsak korábban szinte mindenben közepesnek ítélték. Némileg lemaradva a Dreher ízesített sörei végeztek újból az utolsó helyen. Hiába váltott öt év alatt kétszer is márkanevet a cég, nem sikerült átütő sikert aratnia termékeivel a piacon. Megfigyelhető volt, hogy míg öt éve a válaszolóknak fontos volt a csomagolás, dizájn, elérhetőség addig a 2019-es felmérésnél minden márkánál nagyjából hasonló eredmény született, ezzel mutatva, hogy ezek a tulajdonságok ma már nem fontosak vagy kevéssé különböznek a márkák között. Összességében érdekes volt átélni az elmúlt öt évben ennek a szegmensnek a változásait. Akárcsak a söripar, a sörmixek is folyamatosan megújulnak. A nagyüzemek kapacitásuk kihasználtsága érdekében nem felejthetik el, túlélésükhöz és fejlődésükhöz elengedhetetlen a fogyasztóik számának bővülése és meglévő fogyasztóik megtartása. A sörgyárak az utóbbi években nem csak a sörmix piac bővülését, hanem a kézműves sörforradalom hatásait is érzékelték. A 2008-as válság után nem csak a fogyasztás csökkenésével, hanem a piacon 2010-től megjelenő minőségi kézműves sörfőzdékkel is fel kell venniük a versenyt, így vívva kétfrontos háborút a gazdasági céljaik eléréséért. Ebben a küzdelemben jelent nekik fegyvert a sörkeverék, mely a sörfogyasztókat alapvetően nem zavarja, azonban az alkoholmentes verziókkal nem sújtja retorzió a reklámokat, a médiában könnyedén meg tudják jeleníteni márkaneveiket, és egy másik szegmens: az üdítőipar fogyasztóit tudja megszólítani. A jövőbe tekintve arra vagyok kíváncsi, vajon mi lesz az üdítőipari cégek válasza az alkoholmentes ízesített sörkeverékekre?

Magyar cím

Magyarországi nagyüzemi ízesített sörmixek piaci pozicionálásának vizsgálata

Angol cím

Investigation of the market positioning of large-scale aromatized beer mixes in Hungary

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök - közgazdász (esti)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Rékasi Róbert
Belső
tanársegéd
Dr. Temesi Ágoston
Külső
egyetemi adjunktus

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: sörmix, Pozicionálás, Marketing
Felhasználói azonosító szám (ID): Gergely Kristóf András
Rekord készítés dátuma: 2019. Dec. 16. 15:27
Utolsó módosítás: 2019. Dec. 16. 15:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet