The Beatles: Életérzés, mánia, vagy marketing termék?

Aszódi Júlia (2020) The Beatles: Életérzés, mánia, vagy marketing termék? Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of The Beatles - Életérzés, mánia, vagy marketing termék_nyilatkozattal.pdf] PDF
The Beatles - Életérzés, mánia, vagy marketing termék_nyilatkozattal.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)
[thumbnail of SPSS Adattábla.zip] Archive (ZIP)
SPSS Adattábla.zip
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (62kB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (427kB)

Absztrakt (kivonat)

Az angol Beatles zenekar már 60 éves múlttal rendelkezik. Az 1960-as években kialakult példátlan Beatlemánia rendkívül érdekes jelenség, amivel mind a mai napig foglalkoznak. Vizsgálják zenéjük titkát, megjelenésük, megnyilvánulásuk jelentőségét, a zeneiparban alkotott újításaikat, társadalmi- és gazdasági hatásukat, mely még ma is meghatározó mértékben van jelen a világban, és otthonuk, Liverpool városában. Jelen kutatásomban elsősorban nem a zenekar által tett hatásokat vizsgálom, hanem a „Beatles társadalmát”, kiemelve az angol és amerikai népesség jellemzőit, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy az együttes a világhírnévig repüljön. Tanulmányozom azt a társadalmi környezetet, ami szinte szomjazott egy olyan történésre, amit a négy „gombafejű” tudott megtestesíteni. Kutatásomban egy kisebb időutazást teszünk az 1960-as évekbe, kiemelve a második világháborút követő társadalmi változásokat, amely megteremtette a”Beatles társadalmát”. Célom, hogy megmutassam, hogy a kereslet, a fogyasztók jellemzői, életkörülményei hogyan befolyásolják egy termék sikerességét a piacon. Vagyis konkrétan a baby boom generáció sajátosságai, igényei, hogyan járultak hozzá a Beatles zenekar sikeréhez a zeneiparban, a popkultúrában. Szó lesz a fent említett országok vonatkozásában a második világháborút követő társadalmi változásról, a kialakult feszültségekről, a baby boom generációról és annak sajátosságairól. Továbbá bemutatom a vizsgált időszak vonatkozásában a magyarországi társadalmi és kultúrpolitikai jellemzőket, melyek eltértek az Egyesült Királyságtól és az Amerikai Egyesült Államoktól. Ismertetem a kialakult szocialista rendszer szabályozottságát, annak legális és illegális lehetőségeit, melyekkel az akkoriban élő társadalomnak együtt kellett élnie, és amelyek hatására eltérő kulturális irányba indult Magyarország a nyugati országokkal szemben. A Beatles sikerességéhez vezető úton az újdonságot befogadó társadalmi környezet csupán egy tényező a számos további mellett. Bemutatom a The Beatles zenekart, és részletesen ismertetem annak termékjellemzőit, jellegzetességeit, amikben eltért a kortársaitól, és ami hozzájárult ahhoz, hogy az átalakult társadalom befogadja, és együtt szimbiózist alkothassanak. Továbbá kitérek arra is, hogy napjainkban milyen módon van jelen a Beatles-ipar, fogyasztói és gazdasági szemmel nézve is. A zenekar megszűnését követően a legendát még mindig táplálják. Az elmúlt 50 év folyamán számos új termékkel jelent meg a Beatles-ipar. A termékek sora még napjainkban is bővül, újabb kihívásokat tűzve a szektor elé. A dolgozatomban összegyűjtött és összefűzött információk az 1950-es évek és az 1960-as évek elején kialakult társadalmi változásokról, a baby boom generáció sajátosságairól bebizonyítják, hogy a Beatles kiemelkedési lehetőségét nagymértékben befolyásolta a társadalmi környezet. Továbbá a Beatles zenekar, mint termék bemutatásával jól látható, és vitathatatlan az a tény, hogy kiválóan alkalmazkodtak társadalmuk fogyasztói magatartásához, és a két említett tényező így tudott egy egészet, szimbiózist alkotni a piacon. A szekunder kutatás során felmerült meglátásokra, következtetésekre építettem fel primer kutatásom gondolatmenetét a magyar társadalom vonatkozásában. Primer kutatásom célja, hogy feltárjam, hogy a The Beatles zenekar milyen hatással van a magyar baby boom generációra, illetve milyen kép alakult ki hazánkban a zenekarról az akkoriban korlátozott zenei lehetőségek ellenére, így milyen imázst örökítenek át az egymást követő korosztályok. Véleményem szerint a Beatles-iparban nem csupán üzletemberek dolgoznak azon, hogy a Beatles hírneve fennmaradjon, hanem elkötelezett rajongók is, akik hitelesen tudják közvetíteni a zenekar üzenetét, mely már több millió embert állított az együttes mellé. Számomra a Beatles a zene maga, és bizonyíték arra, hogy a legnehezebb helyzetek megoldhatók kellő humorral, a Beatles közössége pedig biztosít arról, hogy sose leszek egyedül.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kovács Ildikó
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens, Marketing Tanszék, KKK
Rudolfné Dr. Katona Mária
NEM RÉSZLETEZETT
óraadó tanár, Vendéglátás Tanszék, KVIK
Dr. Szánthó Zsuzsanna
NEM RÉSZLETEZETT
óraadó tanár, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 20. század, Beatles, baby boom, beat, fogyasztói magatartás, popkultúra, szubkultúra, társadalom, zeneipar
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Dec. 05. 14:38
Utolsó módosítás: 2020. Dec. 05. 14:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet