Vállalati társadalmi felelősségvállalás és környezettudatos vállalatirányítási eszközök a KÖVET tagjai körében

Balázs Dominika Vivien (2020) Vállalati társadalmi felelősségvállalás és környezettudatos vállalatirányítási eszközök a KÖVET tagjai körében. Faculty of Finance and Accountancy.

[thumbnail of BALÁZS-DOMINIKA_B37PGB_szakdolgozat.pdf] PDF
BALÁZS-DOMINIKA_B37PGB_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (2MB)
[thumbnail of BA_TO_Balázs_Dominika_Vivien_B37PGB.pdf] PDF
BA_TO_Balázs_Dominika_Vivien_B37PGB.pdf
Hozzáférés joga: Available at the computers of the University

Download (311kB)

Abstract

Napjainkban a hazai- és világgazdaság egy részről várt, részben nem várt gazdasági visszaesésnek/válságnak van kitéve. Ezt főként az idei koronavírus-járvány idézte elő, de számos szakértő szerint várható volt már egy gazdasági recesszió az elkövetkezendő években. Véleményem szerint a téma aktualitását igazolja az ilyen időkben kiemelt fontosságú felelős felfogás jelenléte, egy vezetési és irányítási koncepció, amely az ilyen helyzetekben segítséget, könnyebbséget, biztonságot nyújthat. Úgy gondolom, hogy ezt a vállalati társadalmi felelősségvállalás, angol nevén: Corporate Social Responsibility (CSR) biztosítani tudja. Dolgozatomat a fogalom körbejárásával kezdem mind hazai, mind nemzetközi szinten. Vizsgálom a CSR népszerűségének okait, kapcsolatát a fenntarthatósággal. Úgy gondolom, hogy ez a kapcsolat igen lényeges, mivel a fenntarthatóság egyik eszköze a CSR, ami a vállalatok eszköztárába könnyen beépíthető és stratégiai szinten is integrálható. A fenntartható működés egy olyan cél, amely minden vállalat stratégiájában megjelenik. Sajnos a vállalatok a rövidtávú profitszerzést preferálják, de már észlelhető a változás. Ez főként külső nyomásra történik, a vállalat érintettjei várják el sokszor, illetve a társadalom nyomására kezdik el alkalmazni a CSR-t mint eszközt. Ezen kívül kitérek még a vállalatok által alkalmazható keret- és szabványrendszerekre, melyek segítik a „zöldülést” és a vállalatok környezetkímélőbb működésének elérését. A vállalatoknak a mai világban elengedhetetlen szemponttá vált, hogy csökkentsék a környezetre gyakorolt káros hatásaikat. Összehasonlítva a nagyvállalatok CSR-hez való hozzáállását a kis- és középvállalkozásokkal szemben kiderült, hogy előbbinek olyan előnye van, amit a kisebb vállalatok nem tudnak megengedni maguknak. A nagyvállalatok egyértelmű előnye, hogy nagyobb erőforrást tudnak biztosítani a CSR bevezetésére és alkalmazására, illetve a külföldi tulajdonú anyavállalattól már egy kidolgozott és többségében jól működő CSR eszköztárat kapnak, amelyet számukra csak a helyi viszonylatokhoz kell alkalmazniuk. A primer kutatásom alanyait a KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdaságért szervezethez csatlakozó vállalatok adták. Négy nagyvállalat vezérigazgatójával/CSR szakértőjével sikerült kapcsolatba lépnem, hogy mélyebben megismerhessem a működésük mögött álló személyes és vállalati elhivatottságot, motivációt, tapasztalatokat. Válaszaikat kiegészítettem az online felületük tanulmányozásával is, hogy egy objektívebb képet kapjak a CSR-kommunikációjukról, publicitási aktivitásukról és a fenntarthatósági jelentéseik tartalmáról. Kérdeztem a vállalatokat a digitalizációban való fejlődés tapasztalatairól, fejlődésükről is, hiszen az idei járvány nagyban befolyásolta az erre való átállásukat. Érdekelt ennek a környezetvédelmi vonzata is, mivel a személyes találkozások csökkenésével nőtt az online kommunikációra, konferenciákra való áttérés szükségessége. Ugyan a legtöbb vállalatnál már elindult ez az átállási folyamat, de nagy löketet adott számukra a kényszer. A válaszokból ki is derült, hogy ez sok könnyebbséget is hozott a számukra, illetve vannak olyan szokások, amelyekre -a vírus előtti formában- már nem tartanak igényt. Továbbá költségcsökkentő vonzata is van, amellett, hogy például a papírfogyasztás is visszaesett. Végezetül javaslatot tettem a nagyvállalatok számára, hogyan fejlesszék CSR tevékenységüket a médiatartalom növelésével, az aktívabb kommunikációval a KKV-k felé. Egy olyan úttörő szerepet kell vállalniuk a fenntarthatóság és környezettudatos működés terjesztésében, amit méretükből adódóan tudnak támogatni. Az érintettek tájékoztatása, véleményük kikérése is fontos része a fejlődésnek. A kormányzat és civil szervezetek aktivitását és jelenlétét szintén növelni kell, hogy a vállalatok úttörő szerepük ellenére ne maradjanak a környezetért vívott harcban. A fenntartható fejlődés és környezettudatos működés egy közös ügy, amit együttes erővel és egymás hatékony oktatásával és fejlesztésével lehet elérni, melyre törekedni kell.

Institution

Budapest Business University

Kar

Faculty of Finance and Accountancy

Department

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

UNSPECIFIED

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Supervisors

Konzulens neve
Konzulens típusa
Assignment, Scientific qualification, Institution
Email
Dr. Géring Zsuzsanna Margit
Belső
Tud.fomunk., Menedzsment Tanszék, PSZK
Lázár Csaba
Külső
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Uncontrolled Keywords: CSR, fenntarthatóság, környezettudatosság, KÖVET, társadalmi felelősségvállalás
SWORD Depositor: Archive User
Depositing User: Archive User
Date Deposited: 2021. Mar. 01. 13:35
Last Modified: 2021. Mar. 01. 13:35

Actions (login required)

View Item View Item