Lételemünk a katarzis (?)

Varga Dávid (2014) Lételemünk a katarzis (?). Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Varga Dávid_Lételemünk a katarzis.pdf] PDF
Varga Dávid_Lételemünk a katarzis.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (727kB)

Absztrakt (kivonat)

Számos történelmi lelet és emlék utal arra, hogy az ember évezredek óta tudatosan vagy tudattalanul igyekezett megteremteni a kapcsolatot valami felsőbb, tisztább erővel, rövid időre kiszakadva a mindennapok taposómalmából. Feltehetjük, hogy már az őskorban is lehettek ilyen irányú ösztönös kezdeményezések, de a lélek megtisztulásának, felemelkedésének transzcendentális folyamatát mai tudásunk szerint Arisztotelész definiálta először a tragédiához kapcsolódóan, megalkotva a katarzis fogalmát. Azt állította, hogy már az ókor emberének is alapvető igénye volt a katarzis, a rendszeresen felgyülemlő negatív érzelmektől való megszabadulás. Vajon így van ez most is, csaknem 2400 évvel később? Hogyan vélekedtek erről a XX. század nagy drámaírói és gondolkodói? Szükségünk van-e a katarzisra? Hogyan definiálható napjainkban ez a fogalom, illetve definiálható-e egyáltalán? Az élet mely területein jelenik meg? Vajon fordíthatjuk-e tudatosan a hasznunkra? És hogyan vélekedik minderről a ma embere? Ezekre a kérdésekre kerestem választ dolgozatomban. A bevezetésben röviden ismertetem a témával kapcsolatos előismereteimet és hipotézisemet, valamint kutatási koncepciómat. Ezután a katarzis fogalmának viszonylag tömör meghatározására, illetve különbözőértelmezések, illetve definíciók összegyűjtésére törekszem. Úgy döntöttem, hogy – habár dolgozatomnak akadnak rövid történeti áttekintések is – munkámat inkább tematikusan, a felhasználási területek szerint csoportosítva tagolom. Először a katarzis arisztotelészi meghatározását, illetve esztétikai és általános művészeti szempontjait veszem górcső alá. Ezután kitérek a katarzis színházi vonatkozásaira, hiszen a fogalom első említései főként ehhez a területhez kapcsolódnak. Ezt egy modernebb szemléletű pszichológiai-szociálpszichológiai fejezet követi, melyet a színház és a pszichológia közös részhalmazában elhelyezkedő pszicho-, és szociodráma taglalásával vezetek be. Szót ejtek továbbá a mai ember katarzis-igényéről, és a zene gyógyító hatásairól is. Ezután egy merőben eltérő, ám szintén időtlen terület, a sport katartikus hatásait vizsgálom. Szemben a korábbi, a katarzist az egyén szemszögéből vizsgáló fejezetekkel,itt kerítek sort a közösségi és a társadalmi szinten megélt katarzis ismertetésére, bemutatva annak a média és a vallás területén megmutatkozó hatásait. Annak érdekében, hogy képet kaphassak a mai ember katarzis-felfogásáról, vagy a katarzisra irányuló igényéről, kérdőíves primer kutatást végeztem,. A kis mintalétszám ellenére az eredmények felülmúlták várakozásaimat – nem csupán azért, mert igazolta a társadalom és az egyén katarzis-igényére vonatkozó hipotézisemet, hanem azért is, mert a vártnál optimistább életszemléletet tükrözött a válaszadók körében. Külön fejezetet szenteltem továbbá a színjátszásban előforduló katartikus élményeknek, melynek alapját teljes egészében saját tapasztalataim, megfigyeléseim szolgáltatták. Ehhez kapcsolódóan rövid interjút is készítettem középiskolai színjátszóköröm egyik tagjával. A leírtakat a XX. századi színház meghatározó alakjainak szavaival támasztottam alá. Az érzékletesebb szemléltetés érdekében olyan, a film-, zene-, és videojáték-iparból származó popkultúrális példákat sorakoztattam fel, melyekben a katarzis központi szerepet játszik. Összegzésként megállapítottam, hogy a katarzis rendkívül széleskörűen értelmezhető, életünk számos területét szövi át, és mind egyéni, mind közösségi szinten alapvető, elemi igényt elégít ki. Nagyobb szükségünk van rá, mint valaha.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Társadalmi Kommunikáció és Média Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és Médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Surányi András
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai tanszékvezető, docens

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Katarzis, Média, Vallás, Színház, Esztétika
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2015. Már. 05. 12:07
Utolsó módosítás: 2021. Már. 22. 15:09

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet