Beszerezés folyamatai és a vevő-szállító kapcsolatok

Aladics Blanka (2021) Beszerezés folyamatai és a vevő-szállító kapcsolatok. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Beszerezés folyamatai és a vevő-szállító kapcsolatok.pdf] PDF
Beszerezés folyamatai és a vevő-szállító kapcsolatok.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. Május 11..

Download (2MB)
[thumbnail of Aladics Blanka - titkosítási kérelem.pdf] PDF
Aladics Blanka - titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (231kB)
[thumbnail of Összefoglalás - Beszerezés folyamatai és a vevő-szállító kapcsolatok.pdf] PDF
Összefoglalás - Beszerezés folyamatai és a vevő-szállító kapcsolatok.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. Május 11..

Download (330kB)

Absztrakt (kivonat)

A vállalatok esetében a beszerzés nem egyenértékű a vásárlással. A beszerzés folyamata tartalmazza az előzetes tervezést, a beszerzési stratégia meghatározását, az optimális szállító kiválasztását, a szerződés megkötését, illetve a szállítók felülvizsgálatát. A vállalat beszerzései révén nemcsak a szükséges termékeket és szolgáltatásokat vásárolja meg, hanem a vállalat eredményességét, hatékonyságát és gazdaságosságát is megteremti. A szakirodalom alapján a beszerzések céljai eltérőek lehetnek. A fő célok közé sorolható a költségek mérséklése, a kockázat kiküszöbölése, az ellátás folyamatosságának biztosítása, a vevők igényeinek teljes körű kielégítése, illetve a hatékonyság növelése.A vállalatok működése során egyre nagyobb figyelmet fordítanak a stratégiai kapcsolatok kialakítására, illetve elfogadják az ellátási lánc működésének elveit, hogy sikeresen reagáljanak a környezet gyors változásaira. A legtöbb vállalat fő céljai között szerepel a piaci versenyelőny elérése, amelyhez nemcsak kiemelkedő minőségű termék, alacsony előállítási vagy beszerzési költség és folyamatos innováció szükséges, hanem vállalati együttműködések megteremtése is. Ide tartozik minden olyan kapcsolat az anyag és alkatrész beszállítókkal, a nagy- és kiskereskedőkkel, a végső fogyasztókkal, akik az ellátási láncban részt vesznek, illetve akik hozzájárulnak a fogyasztói igények kielégítéséhez. Ez a vállalat részéről egy hosszabb mérlegelési folyamatot jelent, melynek keretében kiválasztják a számukra leginkább megfelelő beszállítót, akivel hosszú távú stratégiai kapcsolatot alakítanak ki. A beszállítókkal kialakult kapcsolat minősége és mélysége nagyban meghatározza a vállalat versenyképességét is. (Sung et al., 2009)Feng és szerzőtársai (2010) is azt hangsúlyozzák, hogy a versenyelőny megteremtésében ugyanakkora szerepe van a szállítóknak is, mint a vevőknek. A vállalatok mindkét félt erőforrásként kezelik, amelyek a vállalat képességeit javítják, amely pedig hozzájárul atermékek minőségének növeléséhez, a költségek csökkentéséhez, a termelés rugalmasságának megteremtéséhez, illetve a szállítási megbízhatóság kialakításához.Dolgozatom két nagyobb szerkezeti egységre tagolható. Az első egység a beszerzések témakörében készült, melyben bemutatom a beszerzés folyamatát és általános lépéseit, megvizsgálom a beszerzés területeit, ezen belül a direkt és az indirekt beszerzést. A fejezetben bemutatom a beszerzési szervezetek típusait, amelyet a centralizált, decentralizált, kombinációs, illetve termékorientált beszerzés alkot.A második részben a vállalatok közötti kapcsolatokat elemzem, melyben először a vállalatok közötti együttműködés és partnerkapcsolat fogalmi meghatározását mutatom be. A beszállító-vevői kapcsolatok rövid történelmi áttekintése után foglalkozom a vevő-szállítói kapcsolatok négylépcsős kialakulási folyamatával, illetve az A-R-A modellel, amely a vevők és beszállítók közötti kapcsolat fontos tényezőinek meghatározására szolgál. A kapcsolatok tipizálásának keretében bemutatom a versenyeztető és az együttműködési modell különbözőségét, illetve a tranzakció orientált, a kapcsolatorientált modellt, valamint a stratégiai partnerkapcsolatot. Dolgozatom részét képezi a megfelelő szállító kiválasztásának folyamata is.A dolgozatom célja, hogy betekintést nyújtsak a beszerzések alapvető folyamataiba, a vevők és szállítók között létrejövő kapcsolatok típusaiba. Fontosnak tartom bemutatni, hogy az általam választott téma hogyan valósul meg a NETCLASS Kft.-nél, ahol szakmai gyakorlatomat töltöttem, illetve ahol jelenleg is dolgozom.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bánhegyi Zsolt
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beszállító(k), beszerzés, centralizált, decentralizált, kiválasztás, szállítók, vevők, vevőkapcsolat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:02
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet