A közösségi média hatása a vállalkozások marketingpolitikájára és a vevők pszichológiai viselkedésére

Ajpek Szilvia (2021) A közösségi média hatása a vállalkozások marketingpolitikájára és a vevők pszichológiai viselkedésére. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Ajpek Szilvia (EN4XU3) - A közösségi média hatása a vállalkozások marketingpolitikájára és a vevők pszichológiai viselekedésére (beszámolóval).pdf] PDF
Ajpek Szilvia (EN4XU3) - A közösségi média hatása a vállalkozások marketingpolitikájára és a vevők pszichológiai viselekedésére (beszámolóval).pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2024. Május 11..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kéreme.pdf] PDF
Titkosítási kéreme.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (444kB)
[thumbnail of Záró dolgozati összefoglalás_2021_FOSZK - Ajpek Szilvia(EN4XU3).pdf] PDF
Záró dolgozati összefoglalás_2021_FOSZK - Ajpek Szilvia(EN4XU3).pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2024. Május 11..

Download (328kB)

Absztrakt (kivonat)

2020-2021 a koronavírus évei, melyben a már eddig is súlyos mentális és szociális problémák mind inkább elmélyültek. Korábban is olvashatóak voltak az interneten aggodalmak, miszerint a 1990-2000 között született Z generáció egyre inkább az interneten keresi a menedéket, s ezentúl is minden információt, hírt is itt keresnek, főként a közösségi média oldalán. Ez a koronavírus járvány alatt csak megnövekedett, ezzel együtt pedig a FoMo és más mentális betegségek – depresszió, szorongás – aránya is az egekbe szökött. Pár kutatást megfigyelve látható, mennyire leromlott az utóbbi évtizedben az emberek mentális egészsége, mennyire torzsul a szociál média hatására a testkép, az önkép jelentősége, s mennyire szeretnék az emberek minél tökéletesebben beállítani magukat a közösség számára. Ezen tényezők függvényében láthatjuk, miként is dolgozik a közösségi média marketingje, miként csábítja be a fogyasztót és a cégeket a platformjaira, illetve miként bővíti időről-időre a funkcióit a minél előnyösebb reklámozás és árusítás érdekében. Ilyen például a Facebook Marketplace szolgáltatása, a weblapok könnyebb hozzácsatolása, a követési figyelése az applikációkban és a médiában, melyek később személyre szabott reklámokkal bombázzak a fogyasztót. Legyen annak jó vagy káros hatása a látogatóra. A koronavírus időszak alatt a kis- és középvállalkozások, de a nagyobb vállalkozások is megsínylették a változásokat, amiket a koronavírus hozott az életünkbe. Ahogy az emberekben, úgy a cégekben is nagy változások mentek keresztül. Elsőrészből láthattuk, miként képes a közösségi média egyszerű trükkökkel, jól felépített stratégiával megfűzni a fogyasztókat a közösségi média használatára. Másrészről a vírus és a karantén hatására új rendszerek, értékesítési lehetőségek keltek szárnyra. Ilyen a megnövekedett online vásárlás, annak fejlesztése és hibáinak javítása. Az eddig használt 4P és a 4C is átalakult a karantén hatására, más prioritások kerültek előtérbe, mind a vállalkozások, mind a fogyasztók szempontjából, valamint a megnövekedett munkanélküliségi ráta is spórolásra, olcsóságra ösztönözte az embereket. Lentebb látható, miként is működik egymás mellett a 4P és a 4C, s ezen elméleten mozogva vizsgálhatjuk meg, miként is van hatással a pszichológia az emberi viselkedésre, valamint a marketingre. 4P 4C Meghatározás Termék A fogyasztói igényei A fogyasztók kívánságainak és igényeinek megvizsgálása. Ár Költség Az ár egy része csak a teljes költségnek. Figyelembe kell venni például az áruk/szolgáltatások megszerzéséhez szükséges többletköltséget (időköltség stb.) Hely Kényelem A koronavírus alatt fellendült internetes beszerzési modellek megjelenésével a hely kevésbé fontos tényezővé vált. Idetartozik a termék könnyedebb megvétele, azzal kapcsolatos információkhoz jutása.  Promóció Közlés/kommunikáció Míg a promóció egy „manipulatív” eszköznek számít, addig a kommunikáció magába foglalja a reklámozást, a közösségkapcsolatot stb. Forrás: H-well Kft. (link az irodalomjegyzékben) A marketing, amúgy is rádolgozik az emberek tudatalattijára, apró jelekkel, színekkel és érzésekkel veszi rá a fogyasztásra a vevőit. Legyen az akár egy reklám, egy fizikai térben elhelyezett összeállítás, akár kuponok. Jelen esetünkben egy divatcég áruinak meredeken ábrázolható görbéjét tudhatjuk be a termékek esetében. Másnéven nagyon jó és színvonalas értékesítési stratégiát kell kitalálnia a cégnek annak érdekében, hogy minél hamarabb megkapja azok ellenértékét. Ugyanis egy divatcég, főként a fastfashion cégek esetében kiemelten fontos, hogy minél hamarabb és mindig a legújabb divat szerint hozza áruit, így teljesítve a 4C és a 4P minden pontját, amely segítségével minél magasabb ügyfélkört célozhat meg. A koronavírus járvány alatt azonban az emberek jóval türelmetlenebbek és ingerültebbek lettek, mellyel együtt jár az is, hogy változnak az igényeik. Teljesen átalakult a vásárlás az elmúlt időszakban, melyhez a cégek igyekeznek alkalmazkodni, ugyanakkor figyelembe kell venni a fogyasztók, mind a dolgozók mentális állapotát a hónapok óta tartó bizonytalanság miatt is. Megfigyelve a rátákat, valamint a eladási mutatókat észrevehető, hogy inkább az élelmiszerboltok, gyógyszertárak eladásai növekedtek meg, mintsem a fastfashion, beleértve a Bershka, eladásai. Maslow piramis legaljára kerültek a társadalomban élők, amikor is az alapvető fogyasztási és megélhetési pontok váltak fontossá, így a szakmai gyakorlatom helyszínéül szolgáló, Bershka Magyarország, az Inditex egyik leányvállalata hátrányba került. Annak ellenére, hogy minden értékesítési cselt, lehetőséget kihasznál arra, hogy termékeit a fogyasztókhoz eljuttassa. Soraimat összegezve véleményem szerint jelen időszakunk legnehezebb pontjait éljük, melyben mind a kis-, közép-, és nagyvállalkozások bevetnek minden egyes elemet, hogy bevonzzák a vásárlókat, ezáltal profithoz jussanak, fenntartsák magukat a víz tetején. Azonban nem mindegy, hogy maga az ember, akit vásárlásra ösztönöznek, milyen időket él jelen koronavírusos éveinkben. Mentális egészségünk leromlott, kinek kisebb, kinek nagyobb mértékben. Figyeljünk rájuk is, hiszen hiába egy jó marketing program, ha a fogyasztó maga sem anyagilag, sem fizikailag nem képes megtenni, hogy fogyasszon az alaptermékeken túl is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Harangozó Rita Regina
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: kereskedelem, marketing, marketingpolitika, pszichológia, ügyfél, vevők
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 22. 10:08
Utolsó módosítás: 2021. Szep. 22. 10:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet