A Tranzakcióanalízis kapcsolata az ICF kompetenciákkal és alkalmazása a coaching folyamatban

Bakán András (2021) A Tranzakcióanalízis kapcsolata az ICF kompetenciákkal és alkalmazása a coaching folyamatban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Business Coaching szakdolgozat - Bakán András 2021 végleges.pdf] PDF
Business Coaching szakdolgozat - Bakán András 2021 végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2024. Május 10..

Download (868kB)
[thumbnail of Bakan András_Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Bakan András_Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (67kB)
[thumbnail of SZTK TO Bakán András.pdf] PDF
SZTK TO Bakán András.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2024. Május 10..

Download (289kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat összefoglalása A dolgozatom témaválasztását alapvetően motiválta, hogy a Tranzakcióanalízis pszichológiai elmélete kiváló hátteret ad az egyén cselekvései, illetve azok mozgatórugóinak megértéséhez. A coaching munkám során az ún. megérkező kérdéseken túl nagyon sok inspirációt ad a mai napig, illetve egy stabil, empatikus de mégis kellően kívül álló pozíciót biztosít a Tranzakcióanalízis alapvető elemeinek ismerete. A dolgozat szakirodalmi összefoglalójában először az ICF kompetenciákat vettem sorra; ezek adják a coaching szakmai, etikai kereteit és a folyamatok és egyes ülések minőségbiztosításának bázisát. Ezután a Tranzakcióanalízis alapjait tekintettem át, az önelfogadás forrásaitól, az én-állapot modellen keresztül a TA kommunikáción át a sorskönyvig és ahhoz kapcsolódó életpozíciókig eljutva. Nem tárgyaltam terjedelmi okok miatt a sorsparancsok, tiltások és engedélyek, valamint a sorskönyvi játszmák irodalmát – minthogy ezek coaching alkalmazása már erősen a szakmai határokat feszegeti és nem is alkalmaznám őket ismereteim jelen szintjén – de tudok, olvastam róluk természetesen, hiszen az irodalom-jegyzékben szereplő könyvek ezt részletesen tárgyalják. Végül egy-egy szakirodalmi cikk feldolgozása révén bemutatom a coaching folyamatok egyfajta osztályozását illetve a business coaching menetét egyfajta integratív megközelítésben (a környezet, a coachee személyisége és a coaching partnerség függvényeként). A dolgozat gyakorlati részében elsőként az ICF kompetenciák és a Tranzakcióanalízis általam felismert összefüggéseire mutattam rá. Ugyanis a tranzakcióanalízis egyes elemeivel ismerkedve felismertem, hogy a kompetenciák rendre rímelnek a TA egyes lényegi elemivel. Ez segített a kompetenciák elmélyítésében és az elrugaszkodásban a (nekem) telefonkönyv-szerű felsorolástól. Utána egy konkrét business coaching ülést mutattam be, amely során egy coach trainee karrierjének elindulásakor ránéztünk a motivációira; a karrierváltás okaira és a vízióra, amely hosszú távú célként lebeghet a kolléga szeme előtt. A harmadik részben pedig egy kétgyermekes, munkába visszatérő anyuka folyamatát írtam le, amely a klasszikus „hogyan tovább” helyzetről szól. Mindkét folyamat során megvizsgáltam, hogy az önelfogadás, az én-állapotok váltakozása, valamint az életpozíciók miként jelennek meg az üléseken és ezek milyen előre mutató inspirációt adtak mind az ügyfél, mind az én részemre az itt-és-mostban a továbblépéshez és az átkeretezéshez. Mindkét folyamat részletes leírását követően egy-egy önreflektív részben megosztottam a tanulásaimat az ügyfélről, magamról, az ülésről. Végül megvizsgáltam a munkámat az ICF kompetenciák tükrében. Az ICF kompetenciák, mint a coaching szakma zsinórmértéke, egy nagyon jól felépített, számtalan gyakorló coach tapasztalataiból szintetizált, átfogó rendszer. Ezen szempontrendszer következetes és nagyon tudatos alkalmazása a coaching folyamatban számomra egy rendkívüli erőfeszítést igénylő tevékenységet jelentett, amely alkotó energiát vett el magától a folyamattól.       Ezzel kapcsolatos dilemmám az volt, hogy az egyes kompetenciák „halszálkáira” figyeljek, vagy inkább az ügyfélre? Pl. az OKÉ keret értelmezéséből, a 2*2-es mátrixból levezethető a coaching ideális alaphelyzete; az én OKÉ vagyok, te OKÉ vagy. Ugyanakkor az én nem vagyok OKÉ, te OKÉ vagy, mint gyermekkori alaphelyzet megértése és az ebből, ennek ismételt megéléséből adódó, az alkalmazkodó Gy-i énállapot aktivizálódásával előjövő rossz érzések, negatív gondolatok tetten érése elvezethet az ügyfél gondolkodásának átkeretezéséhez és egy felismeréshez; azaz a coaching folyamat eredményéhez. Avagy a kiegészítő tranzakció típusok tanulmányozása és a Sz/Gy; Gy/Sz kommunikáció felismerése a folyamatban mindig lehetővé teszi a F/F diskurzushoz történő visszatérést és a coaching határainak betartását. Tehát ha az ügyfél Gy-iből megszólítja Sz-i énem, akkor hajlamos lehetek tanácsot adni, mentorálásba átcsúszni; ezt megakadályozhatom a felismeréssel és az azt követő nyitott, F-ből jövő kérdésemmel. A tranzakcióanalízisről olvasva rácsodálkoztam, hogy az emberi gondolkodást végül milyen sok egyéb tényező színesíti a racionális megközelítésen felül (mint a család, kortársak, hiedelmek, divat) és ezek mennyire meghatározzák az egyes egyének véleményét, viszonyulását az adott helyzetekben. Egyrészt ezeket adottságként kell elfogadnunk a coachingban (hiszen ezek megváltoztatása egy másik határ szakma a pszichológia feladata lehet), másrészt viszont ezekre ránézve, ezekkel kapcsolatban kérdéseket feltéve segíthetjük az ügyfél kritikus gondolkodását, a változás lehetőségének megnyitását, azaz a fejlődést. A sztrókokkal, az egyén „sztrók éhségével” kapcsolatban fontos tanulság volt számomra egyrészt önmagában ennek létezése, másrészt hogy ez utána milyen Sz-ben kódolt parancsokhoz, elvekhez, vezethet, illetve milyen Gy-iben elraktározott valaha kiváltott érzések újra élését segíti elő, amelyek mai cselekedeteinkre is kihatnak. Ennek tudatosítása segít az ügyfél elfogadásában és az empatikus odafigyelésben. Egy másik, szintén a tranzakcióanalízissel kapcsolatos csapdahelyzet lehet, ha az ügyfél a hiedelmeiről, értékeiről beszél, megtisztel bizalmával; de én közben a „melyik parancs?” illetve „melyik tiltás?” típusú kategorizálással foglalkozom. Ezt ma már úgy kezelem, hogy az egyes ülésekről utólag saját magamnak készítek jegyzeteket és abban rögzítem, ha ezzel kapcsolatosan gyanúm, vagy felismerésem van. Minden ülésemen megismétlődő erős érzés az, hogy „Úristen, ezt hogy fogom megoldani?”. Ez a bennem szunnyadó nem OKÉ állapot, Gy-iben rögzítve. Ezt ma már tudatosan ki tudom kapcsolni azáltal, hogy F/F kontextusba lépek és hagyom, hogy ügyfelem jusson megoldásra a „ketten beszélgetünk a te problémád megoldásáról” alapvetésnek megfelelően. Tudom, hogy ezzel a dolgozattal a hosszú úton csak elindultam; amely lépésről lépésre egyre érdekesebb és motiválóbb számomra.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Business Coach

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Göndör András
Belső
óraadó tanár; Vállalkozás és Emberi Erőforrások Intézeti Tanszék
Lapu Klára
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: alkalmazás(ok), coaching, érzelmi folyamatok, tranzakcióanalízis, ügyfél
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2021. Szep. 25. 10:36
Utolsó módosítás: 2021. Okt. 11. 09:26

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet