Az innováció a franchise hálózatok életében: McDonald’s

Kálmán Linda (2016) Az innováció a franchise hálózatok életében: McDonald’s. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of kálmán_linda_2016jan_publikus.pdf]
Előnézet
PDF
kálmán_linda_2016jan_publikus.pdf

Download (2MB) | Előnézet

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom elkészítése során arra kerestem a választ, hogy az innováció hogyan jelenik meg a franchise hálózatban működő vállalkozások keretein belül. A téma feldolgozása során egy Magyarországon is jól ismert, franchise hálózatban szereplő, a világ egyik legnagyobb gyors étteremláncának működése alapján mutatom be a vállalkozás innovációját a kezdetektől a napjainkig. Szakdolgozatom első részében az innováció fogalmának tisztázásával, stratégiájával, megvalósításával foglalkozom. Második részében a franchise fogalmát, majd rendszerét mutatom be. Részletesen foglalkozom a gyorséttermek közül a McDonald’s hálózattal és rajta keresztül mutatom be az innováció fejlődését a franchise hálózatokon keresztül. Ismertetem a franchise partner kiválasztásának módszerét, ami biztosítja, hogy a vállalkozás céljaival azonosuló, azt biztosítani képes, cég összes folyamatában gyakorlatot szerzett személy legyen az új üzlet vezetője. A modern világunkban az innováció elengedhetetlen a franchise életében is, folyamatos fejlődés szükséges a profit megtartásához. Szerte a világon ismert McDonald’s közkedvelt az emberek körében, az életformájuk részévé vált, különösen az Amerikai Egyesült Államokban, de például Kuvaitban is hosszú sorok „kígyóztak” a nyitáskor és az követően is. Bár kedvezőtlen tény, hogy a multinacionális cég elmúlt időszaki értékesítési adatai visszaesést mutattak. Szinte hihetetlen, hogy a világ bármely pontján belépünk egy McDonald’s étterembe, Mumbai-tól Győrig, ott az üzlet berendezésétől, standard hamburgerek ízéig, a kiszolgálás színvonaláig mindenhol ugyanarra számíthatunk. Az innováció a kezdetektől napjainkig látványosan érzékelhető. Egyszerű példa erre a kezdetekben McDrive bevezetése, valamint jelenleg a kioszk rendszer elterjesztése. Ez a rendszer nagyon modern, mert a fogyasztók saját maguk adhatják le a rendelésüket, egy külföldön működő étteremben is, a saját anyanyelvükön. A McDonald’s számára nagyon fontos a különböző generációk érdeklődésének felkeltése, akik potenciális fogyasztói (vagy azok lehetnek) az éttermek kínálatának. Erre egyszerű példaként említhetem meg, az étterembe található játszóházakat, a gyermekek számára tartható születésnapi partikat, az idősebb korosztály számára a McCafé, a fiatalok részére a folyamatosan megújuló hamburgerek illetve a kioszkrendelési mód lehet vonzó, mely az okos telefonokhoz hasonlóan üzemel. A véleményem szerint a McDonald’s fejlődése, terjeszkedése élenjáró, az új éttermek évről-évre megjelennek a különböző országokban is. A Big Mac termék már a statisztikákba is bekerült Azt vizsgálják, hogy egy standard termék áráért mennyit kell dolgozni az embereknek különböző országokban, illetve hogy az adott ország valutájában mennyit kell fizetni érte. Az innováció üteme a cégnél, a jelenleg tapasztalt visszaesés ellenére olyan gyors, hogy a jövőben is „felveszi a kesztyűt” a növekvő számú gyorséttermi hálózatokkal. Megítélésem szerint McDonald’s-nak is változtatni kell stratégiáján a hagyományos termékei mellett, folyamatosan az egészségesebb termékek irányába kell elmozdítani a termékszerkezetét, ez történt például Németországban a bio-húsos szendvicsek bevezetésével, így érheti el, hogy a fogyasztói ne pártoljanak el tőle. A kiszolgálásnál bevezetett újdonságok is ebbe az irányba hatnak. Szakdolgozatom zárásaként a McDonald’s szlogenjével „búcsúznék”: I’m love in it!

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Menedzsment és Gazdaságinformatikai Intézeti Osztály

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodás és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Márkus Mónika
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai tanársegéd
Dr. Zsupanekné Palányi Ildikó
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai docens

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Marketing , franchise, innováció, McDonald's (gyorsétterem hálózat), étterem, piaci helyzet, piaci verseny
Felhasználói azonosító szám (ID): Szabó G. Tibor
Rekord készítés dátuma: 2016. Jan. 06. 17:33
Utolsó módosítás: 2016. Jan. 06. 17:33
URI: http://dolgozattar.uni-bge.hu/id/eprint/4899

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet