Élelmiszeren elhelyezett magyar tanúsító védjegyek vizsgálata a piaci versenyképesség tükrében

Schmidt Adrienn Krisztina (2014) Élelmiszeren elhelyezett magyar tanúsító védjegyek vizsgálata a piaci versenyképesség tükrében. Külkereskedelmi Kar.

[img] Microsoft Word
ÉLELMISZEREN ELHELYEZETT MAGYAR TANÚSÍTÓ VÉDJEGYEK VIZSGÁLATA A PIACI VERSENYKÉPESSÉG TÜKRÉBEN.docx
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (693kB)

Absztrakt (kivonat)

Téma: Tanúsító védjegyek fogyasztásra gyakorolt hatásának vizsgálata az élelmiszerpiacon Szakdolgozatom témájául a magyar, hazai és hazai feldolgozású tanúsító termék védjegyekkel ellátott élelmiszerekhez kapcsolódó fogyasztói viszonyulás vizsgálatát választottam, valamint annak feltérését, hogy ezek a védjegyek mennyiben serkentik a fogyasztást. Előfeltevés: Munkám során két alaptézist kívántam bizonyítani: egyrészt azt, hogy a magyar védjegy felfogható marketing eszközként, hatékony reklámot biztosítva egyes termékcsoportoknak, ösztönözve azok fogyasztását. Másrészről pedig azt, hogy a fogyasztók nincsenek tudatában annak, hogy pontosan milyen termékek, mely feltételek teljesítése mellett nyerhetik el ezt a címet. Emellett azt is előrevetítettem, hogy döntésük hátterében inkább állnak ideológiai nézetek, érzelmi szempontok, mintsem teljes mértékben racionálisnak nevezhető fogyasztói magatartás. Nem feltétlenül a jobb minőséget keresik, és nem biztos, hogy a kedvező ár-érték arányt tartják szem előtt e termékek választásakor. Bizonyítás: A vonatkozó szakirodalmi munkák áttekintése után előfeltevéseim bizonyítására kvantitatív kutatás keretében standard kérdőíves felmérést végeztem 2014 novemberének első felében. A 95 fős minta kiválasztásánál fő szempont volt, hogy 18 év felett több korcsoport és kereseti kategória is reprezentálva legyen Végkövetkeztetés: A felmérés azt az eredményt hozta, hogy a fogyasztók majdnem felénél előnyt jelent, ha az élelmiszeren látja a magyar, hazai vagy hazai feldolgozású tanúsító termék védjegyet. A megkérdezettek szerint a vizsgált három védjegy a minőség garanciája. A kutatás váratlan eredményt hozott a védjegyek tartalmi hátterének ismertségével kapcsolatban. Az előfeltevést megcáfolva, a válaszadók közel kétharmada tisztában van azzal, hogy az egyes védjegyek milyen tartalmi követelményeknek kell, hogy eleget tegyenek. A másik hipotézis azonban bizonyítást nyert, mely szerint magyar termékek választásánál a fogyasztók fő szempontja a hazai gazdaság termelőinek támogatása. Magyar élelmiszer választásakor a minőségnél is fontosabb tényező számukra a tudatos értékválasztás, mely a hazai gazdaság élénkítésének szándékán keresztül valósul meg. A vizsgált tanúsító védjegyek a keresletre pozitív hatást gyakorolnak, ám a nem egységes védjegyrendszer és a földrajzi árujelzők kavalkádja megnehezíti a fogyasztók orientálódását.

Magyar cím

Élelmiszeren elhelyezett magyar tanúsító védjegyek vizsgálata a piaci versenyképesség tükrében

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neveKonzulens típusaBeosztás, tudományos fokozat, intézményEmail
Dr. Totth GedeonNEM RÉSZLETEZETTKereskedelem és Marketing Intézet vezetője, főiskolai tanárTotth.Gedeon@kkk.bgf.hu

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Piackutatás, Védjegy, Élelmiszer, Versenyképesség, Fogyasztói magatartás
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Dátum: 2015. Már. 05. 12:15
Utolsó módosítás: 2015. Dec. 01. 15:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet