A plázakultúra létjogosultsága az online világ térhódításával szemben

Nagy Veronika (2014) A plázakultúra létjogosultsága az online világ térhódításával szemben. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of NagyVeronika_szakdolgozat_marketing.pdf] PDF
NagyVeronika_szakdolgozat_marketing.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

A témaválasztás indoklásaként fontos megemlíteni, az elmúlt évek egyik nagy visszhangot keltett törvényei közé tartozó plázastop törvényét, amelyet a konzervatívabb nézeteket vallók kifejezetten üdvözöltek, még a gazdasági szakemberek a hazai kereskedelem egyik újabb hátráltató tényezőjeként aposztrofáltak. Közben arról sem szabad megfeledkezni, hogy a 21. század az új kihívások százada is egyben, amelynek egyik leglátványosabb megjelenése az ICT (infokommunikációs technológia) hihetetlen mértékű fejlődése. Ennek egyik hatásaként a fogyasztói szokások is egyre inkább átalakulóban vannak, kezd a középpontba kerülni a kényelem és a gyorsaság, de vajon mindezek tudják-e feledtetni a környezetpszichológiai tényezőket, a személyes kontaktust és az élményszerűséget? A szakdolgozatom elkészítése során célul tűztem ki magam elé a hazai plázakultúra bemutatását, kiemelt figyelmet szentelve a legnagyobb versenytársra, az online értékesítési csatornára. Munkám során bemutatom a legjelentősebb fogyasztói és vásárlási magatartáskutatásokat, a generációs marketing elméletének a felhasználásának a segítségével, érintve az élményszerűség és a haszonelvűség témakörét. A kutatás megkezdése előtt öt hipotézist állítottam fel, amelyeket a primer és a szekunder kutatás eredményei alapján elfogadtam vagy elvetettem. A szekunder kutatás során a generációs marketingkutatásokat helyeztem a középpontba, ezért a külföldi és a hazai szakirodalom legjelentősebb műveit is tanulmányoztam, köztük fontos megemlíteni Törőcsik Mária trendkutatásait, a Yankelovich-riportot, a négygenerációs modellt, valamint a Pew Reserch Center által készített online aktivitás vizsgálatot is. A vásárlási magatartás vizsgálat során pedig kiemelten kezeltem a vásárlási atmoszférát, a szociális környezet és a trendek hatását. A primer kutatás során a célcsoportom a hazai 18-60 év közötti voltak, akik bevásárlóközpontokban és online is vásárolnak. Kiválasztásuk során szempont volt az eltérő fogyasztói magatartásuk, a kohorsz élményeik és világnézetük. A nem véletlen mintavételi technikát alkalmazva, kvantitatív online kérdőíves kutatást készítettem, mivel a vizsgált célcsoportot így tudtam a legcélszerűbb módon elérni. Az adatokat a Microsoft Excel és az SPSS statisztikai program segítségével elemeztem, azok látványosabb feldolgozása és könnyebb érthetősége miatt kereszttáblákat, KANO-modellt és faktor- és klaszteranalízist is készítettem. Bízom benne, hogy dolgozatom újszerű megközelítése választ ad arra kérdésre, hogy a bevásárlóközpontokban vagy az online vásárlásban van-e nagyobb jövő? Az élményszerűség vagy a haszonlevűség fontosabb a megkérdezett korosztályok körében? Esetleg a kettő együtt, integráltan tud-e igazi sikereket elérni?

Magyar cím

A plázakultúra létjogosultsága az online világ térhódításával szemben

Angol cím

The mall culture justification against the the penetration of online world

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
PhD Fodor Mónika
NEM RÉSZLETEZETT
egyetemi docens

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Fogyasztói magatartás, Vásárlói magatartás, Generációs marketing, PESTEL elemzés, Magyarország
Felhasználói azonosító szám (ID): Hegedűsné Orbán Éva
Rekord készítés dátuma: 2015. Már. 05. 12:15
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:56

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet